torsdag 25. desember 2008

Julen da ting gikk litt på tverke

Ja, dette ble virkelig julen da ting gikk litt på tverke på håndarbeidsfronten. For første gang i historien har jeg vært ute i noenlunde god tid med alt jeg har laget, men jeg er en mester i å "spare" monteringen til siste liten... Også i år, men riktignok ikke så i siste liten. Vask og press derimot, hadde jeg satt av bittelille julaften til, da de fleste gaver skulle overleveres lille julaften. Det startet med dette settet, som jeg ble veldig fornøyd med. En søt kjole og jakke i str 6 mnd, til lille Nora, strikket i Juvel. Ferdig strikket for lenge siden, heklet kanter og satt i knapper sånn helt på tampen. Jeg slang det i maskinen, sammen med en del andre ferdigstrikkete greier, på ullvask selvfølgelig. Men deriblandt hadde denne lille saken sneket seg med, og som dere ser er den knall lilla!!! Noe som medførte at jakka hadde blåsjatteringer, ujevnt fordelt, og ikke særlig pent. Slang jakka på nytt i maskinen, denne gang på 40 grader (noe juvel tåler), og jeg trodde alt var i skjønneste orden. Helt til jeg skulle presse arbeidet etter at det var tørket. Da så jeg at også kjolen hadde fått en blåflekk, og nå hadde jeg ikke lenger tid til vask og ny tørk før pressing... Nora fikk derfor kun jakken til jul, men kjolen ble heldigvis reddet av en vask på 40 grader den og, så da blir det pakke lørdag også...
Så var det denne synderen da, lerke-tunikaen med korte ermer. Jeg liker korte ermer på barnekjoler, da har de gjerne lengere brukstid før barnet vokser ut av det. Planen var å håndvaske den, nettopp pga den mørke lilla fargen, men den snek seg altså sammen med det som skulle i maskinen, og saboterte deler av jula mi. Men tunikaen er kjempefin, jeg har veldig lyst til å strikke flere av denne, jeg er knallfornøyd og har fått tilbakemeldiing om at mottakeren, lille Jenny, også er det.
Denne kjolen har en helt nydelig blåfarge, og mottakeren er Hedda, min lille prinsesse, gullunge og verdens beste tantebarn. Den er strikket i mirasol, og skulle egentlig hatt fjørten og ørti fletter i bærestykke, noe jeg bare ikke hadde tålmodighet til. Den ble derfor modifisert en god del, men resultatet ble veldig, veldig vellykket. Men også her ble det problemer i sluttprosessen... Jeg håndvasket den, fordi garnet tovet bare jeg var varm i hendene mens jeg strikket den, men den ble milelang etter vask, og jeg var redd den ikke ville gå seg sammen igjen. Jeg tok den derfor ett par minutter i tørketrommelen på kaldluft, bare for å starte tørkeprosessen. Dette gjør jeg ofte, ullplaggene blir så mye luftigere og lettere av det, og dette har alltid gått bra tidligere. Jeg minner om at jeg har en funksjon med kaldluft... Vel, denne gangen gikk det ikke spesielt bra, kjolen tovet, men heldigvis ikke verre enn at str er den samme, men mønsteret ble litt mindre synlig. Men en fin barnehagekjole ble det i hvert fall.

1 kommentar:

Irene sa...

så forferdelig ergelig, men godt at det lot seg vaske bort!

Nydelig arbeid du lager!