mandag 20. februar 2012

Glittervotter til Hedda.

Min niesa Hedda har vært på besøk i helgen, og da ble det en liten shoppingrunde selvfølgelig. Tror ikke det finnes en mer shoppingfrelst 5-åring enn henne altså :o)
Hun fant noen glittervotter på H&M som hun ble helt over seg av.... Selvfølgelig i 100% Acryl. Jeg dro litt på det, og 5 -åring visste selvfølgelig råd, tante kunne jo strikke sånne :o) Veien ble derfor kort til garnbutikken, og Svart Alfa med glitter ble innkjøpt.

Ikke veldig lett å ta bilde av glitter-garn, men vottene ble faktisk ganske fine :) En heklet liten blomst, som ble festet med en hjerte-knapp satte kronen på verket...
Jeg hadde ingen oppskrift på votter i Alfa-tykkelse, så de er strikket etter "veien blir til mens du går" prinsippet. Startet med 28 m på pinne nr 4, strikket vr.bord med 1 vr.rett, og 1 vrang. Strikket 4 omg, før jeg økte til tommelkile på annen hver omgang. Strikket til de ble passe lange :) Når snuppa sto opp (grytidlig) søndag morgen, manglet det kun litt trådfesting og navnelapper.

Mens vi er i vottestimen, kan jeg jo vise frem årets garantert styggeste votter. Jeg har klart å miste ene hjerte-votten min, og til tross for at mange par med votter har forsvunnet fra mine pinner, er de ikke hjemme hos meg... Jeg måtte derfor ty til mine nostalgiske setesdalsvotter som mormor strikket til meg for nærmere 20 år siden. De er gulnet og stygge, stoppet og tynnslitt, men jeg elsker de, og har egentlig IKKE råd til å bruke de.... :-) Jeg kom derfor på den "geniale" ideen om at dobbel Kauni måtte være perfekt til tova votter. Og i og for seg er det det, det tover knallfint, gir en passe pusete effekt, og er varmt!! Men de lange fargeskiftene er ett problem... Hedda lurte på hvorfor jeg gikk med en av hver vott :o)
Men jeg bryr meg egentlig ikke om det, de er supergode!!  Og inntil jeg får strikket meg nye lekre mønstervotter får de funke...


Avslutningsvis vil jeg takke så mye for kommentarene jeg har fått... Jeg må innrømme at jeg synes det er storstas :)

2 kommentarer:

Tone sa...

Å så fine vottene til Hedda ble!! :-) den lille blomsten med knappen er som du skriver kronen på verket :-) kan tenke meg Hedda ble glad!

wigdis sa...

Hedda er smart hun, vottene ble nydelige. Gjorde seg veldig med den hjerteknappen.
Synes de andre vottene ble fine også jeg, men så liker jeg jo at det er litt forskjellig farge på saker og ting.